Kepercayaan Diri Remaja Penyandang Tunarungu Berprestasi

Ridha Fadilah Azmi, Rahmi Lubis

Abstract


This study aims to find out how and what factors influence the self-confidence of deaf adolescents in achieving. This study uses a qualitative method with a phenomenological approach. The number of respondents to this study was 3 people with the characteristics of deaf adolescents who excel in the arts at SLB Melati Aisyiyah. Data collection techniques using interview and observation methods. The results of the study explained that the three respondents had achievements in the arts. The first and second respondents have confidence in their own abilities, are optimistic, and are objective. However, the two respondents are less responsible, rational and realistic. The third respondent has confidence in his own abilities, is optimistic, objective, and responsible. However, less rational and realistic. The three respondents felt proud of their achievements and expertise, had positive experiences, received social support and approval, and had competence and achievements. However, the three respondents did not respond when facing problems.

Keywords


Self Confidence; Adolescent; Deaf; Achievers

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2013). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik.

Amri, S. (2018). Pengaruh Kepercayaan Diri (Self Confidence) Berbasis Ekstrakurikuler Pramuka Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Sma Negeri 6 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia. 03(02).

Ernawati, S. (2012). Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dengan Kecenderungan Perilaku Agresif Pada Siswa Smun 1 Rembang. TALENTA PSIKOLOGI. 1(2).

Fitri, E., Zola, N., & Ifdil, I. (2018). Profil Kepercayaan Diri Remaja serta Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia). 4(1): 1-5.

Ghufron, M. N., & Risnawita, R. (2020). Teori-Teori Psikologi. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA.

Harmalis. (2023). Tabularasa: Jurnal Ilmiah Magister Psikologi Hubungan Dukungan Sosial dan Kecerdasan Emosi dengan Perilaku Prososial pada SMP Negeri 3 Kota Binjai Sumatera Utara Relationship between Social Support and Emotional Intelligence with Prosocial Behavior at SMP. Jurnal Ilmiah Magister Psikologi, 5(1), 43–52. https://doi.org/10.31289/tabularasa.v5i1.1599

Kusuma, H. P., Lubis, M. R., & Hardjo, S. (2019). Pengaruh Pelatihan Efikasi Diri, Kepemimpinan Transformasional Terhadap Stres Kerja Anggota Satuan Brimob Polda Sumut. Tabularasa: Jurnal Ilmiah Magister Psikologi, 1(1), 23–30. https://doi.org/10.31289/tabularasa.v1i1.263

Kundre, R & Rompas, S. (2018). Hubungan Bullying Dengan Kepercayaan Diri Pada Remaja Di Smp Negeri 10 Manado. e-journal Keperawatan (e-Kp). 6(1).

Lauster, P. (2002). Personality Test. Tes Kepribadian. Terjemahan Gulo D.H. Jakarta: Bumi Aksara.

Meidiena, A. A., Saadah, A. L. M., & Syifatunnazmiah. (2022). Dukungan Sosial Keluarga Terhadap Kepercayaan Diri Tunarungu. Proceeding of International Conference on Islamic Guidance and Counseling. 2.

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1992). Analisis Data Kualitatif : Buku Sumber Tentang Metode-Metode Baru. Terjemahan T. Rohendi & Mulyarto. Jakarta: Universitas Indonesia (UI-Press).

Natogar, S., Parinduri, A., & Nuraini, N. (2022). Hubungan Interaksi Orangtua dan Interaksi Teman Sebaya dengan Perkembangan Moral siswa MAS Babussalam Kabupaten Tapanuli Selatan. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 5(1), 36–45. https://doi.org/10.34007/jehss.v5i1.1067

Rahmania, R., Munir, A., & Budiman, Z. (2019). Hubungan Lokus Kendali Internal dan Dukungan Sosial Dengan Kesejahteraan Psikologis pada Penyandang Disabilitas di Aceh Tengah. Tabularasa: Jurnal Ilmiah Magister Psikologi, 1(1), 49–58. https://doi.org/10.31289/tabularasa.v1i1.275

Siregar, S. F., & Khairuddin, K. (2022). Perbedaan Harga Diri Ditinjau Dari Pola Asuh Orangtua Pada Anak Jalanan. Tabularasa: Jurnal Ilmiah Magister Psikologi, 4(1), 91–104. https://doi.org/10.31289/tabularasa.v4i1.1123

Surbakti, O. Z., & Siregar, N. I. (2022). Hubungan antara Teman Sebaya dengan Motivasi Belajar pada Siswa SMP Negeri 2 Sunggal Kelas IX-1 Tahun 2021. JOUSKA: Jurnal Ilmiah Psikologi, 1(1), 41–49. https://doi.org/10.31289/jsa.v1i1.1099

Ompusunggu, V. D. K., & Sari, N. (2019). Penggunaan Edmodo Sebagai Media Pembelajaran Matematika. JURNAL CURERE. 3(1).

Santrock, J. W. (2003). Adolescence. Perkembangan Remaja. Edisi 6. Terjemahan W. C. Kristiaji & Y. Sumiharti. Jakarta: Erlangga.

Santrock, J. W. (2015). Adolescence. Edisi 16. Texas: Mc Graw Hill Education.

Susanti, L. (2021). Prestasi Belajar Akademik & Non Akademik Teori dan Penerapannya. Malang: Literasi Nusantara Abadi.

Ulya, N & Diana, R. R. (2021). Peran Pola Asuh Orang Tua Dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Pada Anak Usia. Jurnal Golden Age, Universitas Hamzanwadi. 5(02): 304-313.

Yasmin, A. O. (2017). Efektifitas Pendekatan Spiritual Dalam Meningkatkan Percaya Diri Siswa Tunarungu. Tesis. Universitas Islam Negeri Maulana Malik IbrahimWulandari, D. O., & Hodriani, H. (2019). Peran Guru Pendidikan Kewarganegaraan dalam Mencegah Kenakalan Remaja di Sekolah. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 1(3), 139–147. https://doi.org/10.34007/jehss.v1i3.28




DOI: https://doi.org/10.31289/tabularasa.v5i2.1648

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Tabularasa: Jurnal Ilmiah Magister Psikologi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Program Pascasarjana Magister Psikologi
Universitas Medan Area
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License