Analisis Efektivitas Pelayanan E-Ktp Melalui Aplikasi Sibisa ( Studi Kasus Kantor Kecamatan Medan Marelan )
Abstract
The SIBISA application is a digital population administration and civil registration service application system using a papaerless office (PLO) and can integrate several service systems that have been built to become a synergistic and integrated service process based on the legal basis of Law no. 24 of 2013 related to the amendment of Law no. 23 of 2006 concerning population administration and civil registration. This study aims to determine the effectiveness of SIBISA services and the obstacles in implementing services in the Medan Marelan sub-district. This study uses a descriptive qualitative method that provides a clear description of the problems studied using Zeithaml's theory of public services with five service indicators, namely tangible, reliability, responsiveness, assurance and empathy. Data collection techniques used through observation, interviews and documentation. The results of this study indicate that the effectiveness of the E-KTP service through the SIBISA application in the Medan Marelan sub-district is quite effective compared to manual services starting from the services provided, the responsiveness of an employee to the community and the guarantee provided from the sub-district to the community through the management of the E-KTP. cannot be faked. The factors that affect the effectiveness of SIBISA services are computer networks, technical capabilities/skills of service providers and inadequate facilities and infrastructure.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Achmadi dan Narkubo. (2004). Metode Penelitian. Jakarta: Bumi Aksara
Agung, K. (2005). Tranformasi Pelayanan Publik: Yogyakarta Pembaharuan
Dwika, S., Kismartini, K., & Dwimawanti, I. (2020). Implementasi Kebijakan Retribusi Pelayanan Pasar di Pasar Adiwerna Kabupaten Tegal. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 2(3), 561-572. doi:https://doi.org/10.34007/jehss.v2i3.112
Hadi, M. G. M. (2019). Efektivitas Pelayanan Perekaman E-KTP pada Dinas Kependudukan dan Catatan Sipil Kabupaten Lombok Timur Tahun 2018, Skripsi.
Hardyansyah. (2011). Kualitas Pelayanan Publik. Yogyakarta: Gava Media.
Hasibuan, E., Badaruddin, B., & Karyono, K. (2020). Implementasi Kebijakan E-KTP Dalam Pelayanan Administrasi Kependudukan Kota Padangsidimpuan. PERSPEKTIF, 9(2), 465-482.doi:https://doi.org/10.31289/perspektif.v9i2.3951
hhtp://prastyahermawanprayoga.blogspot.com/2016/10/indikator-kualitas-pelayanan-menurut.html?m=1 diakses pada 9 November 2020
Hidayat, E.S. (2019). Analisis Implementasi Kebijakan Administrasi Kependudukan Pada Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Garut. Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Negara, 8-16.
http://disdukcapil.pemkomedan.go.id/2020/09/16/tata-cara-pendaftaran-sibisa/diakses pada 24 Oktober 2020
http://mdn.nusa.net.id/aplikasi-sibisa-permudah-pelayanan-administrasi-kependudukan-masyarakat-kota-medan/ diakses pada 9 November 2020
http://medanbisnisdaily.com/m/news/online/read/2020/03/09/102614/urus_dokumen_adminduk_secara_online_disdukcapil_medan_siapkan_aplikasi_si_bisa/ diakses pada 9 November 2020
http://sibisa.pemkomedan.go.id/ diakses pada 24 Oktober 2020
http://waspada.co.id/2020/08/80-persen-pelayanan-adminduk-sudah-menggunakan-sistem-online/ diakses pada 24 Oktober 2020
Ikhwan, M., Sahari, A., & Fauzi, A. (2020). Peran Direktorat Lalu Lintas Polda Sumatera Utara Dalam Menciptakan Akuntabilitas Pelayanan Publik. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 3(1), 103-110. doi:https://doi.org/10.34007/jehss.v3i1.204
Iskandar, J. (2016). Kapita Selekta Administrasi Negara dan Kebijaksanaan Publik, Cet ke-10, Puspaga Bandung
Kalalo, T. K., Liando, D., & Stefanus, S. (2017). Implementasi Kebijakan Publik Pembuatan E-KTP Tahun 2016 Di Dinas Pencatatan Sipil Kabupaten Minahasa. JURNAL EKSEKUTIF.
Krishardianto, B. I., Santoso, D., & Subarno, A. (2012). Kinerja Pelayanan Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kepada Masyarakat. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran, 1(2), 1–9. Retrieved from http://jurnal.fkip.uns.ac.id/index.php/pap/article/view/623
Moenir, H. A. S. (2006). Manajemen Pelayanan Umum di Indonesia. Jakarta: Bumi Aksara
Muda, I., & Batubara, B. M. (2017). Analisis Kebijakan Publik. Medan: Media Persada
Pandapotan, S. & Andayani, S. (2019). Peran Front Desk dalam Peningkatan Pelayanan Prima di Unit Program Belajar Jarak Jauh, Universitas Terbuka Medan. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS). 2 (1): 119 – 130.
Pulungan, M., Siregar, N., & Sinaga, R. (2021). Analisis Efektivitas Kinerja Bidang Pembangunan Dan Pemberdayaan Masyarakat pada Kantor Camat Medan Timur Kota Medan. PERSPEKTIF, 10(2), 763-777. doi:https://doi.org/10.31289/perspektif.v10i2.5224
Purba, J.F. Tarigan, U. & Nasution, I. & Suharyanto, A. (2019). Implementasi Sistem Informasi Administrasi Kependudukan dalam Pengurusan Kartu Tanda Penduduk Elektronik. PERSPEKTIF, 8 (2): 77-83.
Sari, L. R., & Suryana, I. N. (2019). Efektivitas Pelayanan Administrasi Kependudukan Di Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kabupaten Jembrana. SINTESA: Jurnal Ilmu Sosial DAN Ilmu Politik, Vol 10 No 2 , 83-89.
Silalahi, U. (2009). Metode Penelitian Sosial. Bandung: Refika Aditama
Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta
Sutriadi, E., Dahlan, & Djamil, H. (2018). Keefektifan Pelayanan Kartu Tanda Penduduk Elektronik Pada Dinas Kependudukan, Catatan Sipil, Tenaga Kerja Dan Transmigrasi Kabupaten Soppeng. Jurnal Iliah Ilmu Administrasi Publik: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Administrasi Publik, 8(1), 27-36.
Tahir, A, (2014). Kebijakan Publik & Transparansi Penyelenggara Pemerintah Daerah. Bandung: Alfabeta
Tahir, A, (2014). Kebijakan Publik & Transparansi Penyelenggaran Pemerintah Daerah. Penerbit Alfabeta, Bandung
Triana, Y., Aceng, U., & Nurul, A. (2019). Analisis Efektivitas Pelayanan E-Ktp Di Kecamatan Cilawu Kabupaten Garut. Jurnal Pembangunan dan Kebijakan Publik, 10(01) , 25-34.
Wijaya, M.M., (2017). Kualitas Pelayanan E-KTP di Kecamatan Rajabasa. Jurnal FIsip
Winarno, B, (2012). Teori dan Proses Kebijakan Publik, Yogyakarta: Media Pressindo,
DOI: https://doi.org/10.31289/strukturasi.v5i1.919
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Strukturasi: Jurnal Ilmiah Magister Administrasi Publik This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License |