Analisis Kinerja Aparatur Desa dalam Pelayanan pada Masyarakat Desa di Desa Silumajang Kecamatan No. IX-X Kabupaten Labuhanbatu Utara

Pebru Arjuna, Abdul Kadir, Nina Angelia

Abstract


The study aims to determine the ferformance of the Village Apparatus in service to the Silumajang Village comudity District NA. IX-X Labuhanbatu Utara. Regency and what are the obstacles and constraintseksprienced by the Village Apparatus in providing services to the Silumajang Village community. The method in this research is a qualitative method, with data collection techniques through interviews, observation and documentation. Data infinity by triangulating sources, techniques and time. The analysis was carried out with an interactive model of data reduction, data presentation and conclusion drawing. The results of this study indicate that the ferformance of the Village Apparatus in Silumajang Village is well measured in the six indicators according to Van Metter and Van Horn in the service policy model, namely for indicators can be said to be good covering standards and objectives, the characteristic of the implementing organization, attitudes and communitation. There are still two indicators that are not optimal, namely resources and the social, economic and political environment. As for the inhibiting factors and the obstacles include people who do not realize the importance of the Family Card especially those in neighborhoods far from the Village office, there are still Village Officials who are not yet professionals in carrying out the tasks assigned to them and there is no certainty when the Family Card will be completed.


Keywords


Analysis, Ferformance, Public Service

Full Text:

PDF

References


Afrizal. (2006). Metode Penelitian Kualitatif. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Agustino, L. (2012). Dasar-Dasar KebijakanPublik. Bandung: Alfabeta.

Haluana’a, F.J. Nasution, I. & Batubara, B.M. (2020). Analisis Tingkat Partisipasi Masyarakat Dalam

Pemilihan Kepala Desa Orahili Kecamatan Pulau-Pulau Batu Kabupaten Nias Selatan. Jurnal Ilmu Pemerintahan Administrasi Publik, Ilmu Komunikasi (JIPIKOM), 2(1) 2020: 46-52,

Haluana’a, F.J. Nasution, I. & Batubara, B.M. (2020). Analisis Tingkat Partisipasi Masyarakat Dalam

Pemilihan Kepala Desa Orahili Kecamatan Pulau-Pulau Batu Kabupaten Nias Selatan. Jurnal Ilmu Pemerintahan, Administrasi Publik, Ilmu Komunikasi (JIPIKOM), 2(1) 2020: 46-52,

Hardiansyah, M. Nasution, M.A. & Matondang, A. (2019). Efektivitas Pelayanan Perangkat Desa oleh Kepemimpinan Kepala Desa (Datuk Penghulu) Tahun 2017. PERSPEKTIF, 8 (1): 1-5.

Lubis, A, Nasution, M.A, & Kusmanto, H. (2019) Peran Kepala Desa dalam Pemilihan Kepala Daerah Kabupaten Deli Serdang Tahun 2018 (Studi pada Desa Bandar Khalipah Kecamatan Percut Sei Tuan Kabupaten Deli Serdang), JPPUMA: Jurnal Ilmu Pemerintahan dan Sosial Politik UMA (Journal of Governance and Political Social UMA), 7 (2): 199-204

Nurmiah, N., Kusmanto, H., & Lubis, Y. (2019). Analisis Kinerja Pemerintah Kelurahan dalam Program Pemberdayaan Kebersihan Kelurahan. Strukturasi: Jurnal Ilmiah Magister Administrasi Publik, 1(2), 176-183.

Peraturan Bupati Labuhanbatu Utara Nomor 2 Tahun 2019 tentang Susunan Organisasi, Kedudukan, Tugas dan Fungsi serta Hak dan Kewajiban Perangkat Desa.

Purnamasari, H. (2017), Implementasi Kebijakan Pelayanan Administrasi Terpadu Kecamatan (PATEN) Di Kecamatan Mustikajaya Kota Bekasi. Bekasi: Jurnal Politikom Indonesiana Vol. 2 No. 1 – Juli 2017. (journal.unhas.ac.id, diakses 23 Januari 2020).

Ramadani. Nasution, I. & Tarigan, U. (2017). Analisis Pemilihan Kepala Desa Serentak terhadap Demokrasi Lokal di Desa Tanjung Kabupaten Aceh Tamiang. PERSPEKTIF, 7 (2): 40-45

Roberto, S.A.. Kadir, A. & Angelia, N. (2019). Analisis Kepuasan Masyarakat Dalam

Pelayanan Kepala Desa Medan Estate Kecamatan Percut Sei Tuan. Jurnal Ilmu Pemerintahan,

Administrasi Publik, Ilmu Komunikasi (JIPIKOM), 1(1) 2019: 32-38,

Samosir, Y., Warjio, W., Purba, A., & Isnaini, I. (2021). Analisis Kinerja Pegawai Di Balai Pengembangan Pendidikan Anak Usia Dini Dan Pendidikan Masyarakat (Bp-Paud Dan Dikmas) Sumatera Utara. Strukturasi: Jurnal Ilmiah Magister Administrasi Publik, 3(1), 90-98. doi:https://doi.org/10.31289/strukturasi.v3i1.725

Sinaga, A., Kadir, A., & Mardiana, S. (2019). Peranan Motivasi Kerja Dalam Kinerja Pegawai Pada Kantor Kecamatan Tanjungbalai Utara Kota Tanjung Balai. Strukturasi: Jurnal Ilmiah Magister Administrasi Publik, 1(1), 32-42

Sugiyono, (2013). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta,

Sugiyono, (2015). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

Tanjung, M., Kusmanto, H., Warjio, W., & kadir, A. (2019). Evaluasi Kinerja Sekretariat Daerah Pemerintah Kabupaten Aceh Timur Tahun 2017. Strukturasi: Jurnal Ilmiah Magister Administrasi Publik, 1(1), 82-88.

Tarigan E.B , Nasution, M.H.T, & Dewi, R.(2017). Peranan Sekretaris Desa dalam Menunjang Kinerja Kepala Desa. PERSPEKTIF, 6 (2): 64-74.




DOI: https://doi.org/10.31289/jiaap.v2i1.769

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Jurnal Ilmiah Administrasi Publik dan Pemerintahan (JIAPP)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Fakultas Ilmu Sosial dan Politik
Universitas Medan Area
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License