Hubungan Antara Kontrol Diri dan Motivasi Belajar dengan Kedisiplinan Siswa SMA As-syafi’iyah Medan

Saparudin Sari, Abdul Murad, Azhar Aziz

Abstract


This research aimed, to know the relationship between self-control to students’ discipline students. to know the relationship between motivation of study to student’s discipline students, to know the relationship between self-control and motivation of study to student’s discipline students. The populations of the study are total students of class X and XI SMA AS-SYAFI’IYAH MEDAN consisted of 135 students. so sample set to the Purpossive Samplingtechnique consisted 80 students. The research data were gathered based on scale sefl-controlandstudy motivation. The shape of scale used likert scale, consisted of 30 shapes self-control variables of (XI) either 30 variables of (X2). The data analysis used of RegresiBerganda, and the result of the research indicated there was significant relationship between self-control and students’ discipline about R=0,547 and p=0,000. Significant relationship between motivation of study and discipline of study about R= 0,299and p=0,001. Significant relationship between self-control and study motivation to the students’ discipline about F=33,269 and p=0,000.

Keywords


Self Control, Student Discipline, As-Syafi’iyah Medan

Full Text:

PDF

References


Ali, M. dan Asrori. (2008). Psikologi Remaja: Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Bumi Aksara.

Arikunto. (2002). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Asmiarsih T. (2006). Pengaruh Pengawasan Terhadap Disiplin Kerja Pegawai BKD. Kab.Brebes, Semarang: Fak.Ilmu Sosial, UNS.

Averill. (1973). Personal Control Over Aversive Stimuli and It’s Ralation ship to stress. Psychological Bulletin.

Batubara, A., (2011), Hubungan Antara Kebiasaan Belajar Dan Motivasi Belajar Dengan Aktivitas Belajar, Analitika: 3 (2): 99-114

Berk, L. E. (1993). Infants, Children, and Adolescents. Massachu setts Allyn and Bacan.

Brophy, J. (2004), Motivating Student to learning, New Jersey: Law Renee Erlboun Associates.

Bukhari. (2008). Dzikir Al Asma, Al Husna, Semarang: Syiar Media Publising.

Calhoun dan Acocella. (1990). Phsycology of Adjusment and Human Relation ship. New York: Mcgow Hill Inc.

Chaplin. (2011). Kamus Psikologi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Colvin, G. (2008). Tujuh Langkah Untuk Menyusun Rencana Disiplin Kelas Proaktif. Jakarta: PT. Macanan Jaya Cemerlang.

Damanik, S., & Anggaraeni, F. (2018). Hubungan Persepsi Keterampilan Mengajar Guru dengan Motivasi Belajar Siswa Akselerasi di Sekolah Menengah Atas Al-Azhar Medan. Analitika: Jurnal Magister Psikologi UMA, 10(2), 60 - 68. doi:https://doi.org/10.31289/analitika.v10i2.1788

Darmodiharjo, D. (1982). Peranan Guru Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Dalam Analisis Pendidikan. Depdikbud, Jakarta.

Dimyati dan Mudjiono, (2002). Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta dan Depdikbud.

Djamarah, S.B. (2002), Strategi Belajar Mengajar, Jakarta: Erlangga.

Dreikurs dan Cassel. (1990). Discipline Without tears. USA Penguin Books Ltd.

Elliot, et.al, (2000). Educational Psycchologi: Effective Teaching, Effective Learning, The Mc. Gnaw Hill. Companies. Amerika.

Elpida, D. (1995). Hubungan Kemampuan Mengontrol Diri dan Kecendrungan Berprilaku Delin kuen Pada Remaja. Falkutas Psikologi UGM Yogyakarta

Englander, M.E. (1986). Strategies for Classroom Discipline. New York: Praeger Publisher.

Ghozali, I. (2005). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program SPSS. Semarang; Penerbit Universitas Diponegoro

Gunarsa. (1995). Psikologi Praktis: anak, remaja, dan keluarga. Jakarta: Gunung Mulia.

Hadi, S. (2000). Metodelogi Research, Jakarta: Penerbit Andi.

Hadi, S. dan Pamardiningsih. (2001). Manual SPS Seri Program Statistik. Yogya: Fakultas Psikologi UGM.

Hasibuan. (2001). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Hasmayani, B., Hotman S., (2012), Perbedaan Minat Sekolah dan Motivasi belajar Ditinjau dari Pola Asuh Orangtua, Analitika: 4 (1): 24-30

Hasmayani, B., Hotman S., (2012), Perbedaan Minat Sekolah dan Motivasi belajar Ditinjau dari Pola Asuh Orangtua, Analitika: 4 (1): 24-30

Hurlock. (1999). Psikologi Perkembangan, Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang kehidupan. Jakarta: Erlangga.

Manurung, S.A.K., Lahmuddin L., (2010), Hubungan Self Regulated Learning dan Disiplin Terhadap Prestasi Belajar, Analitika: 2 (2): 76-87

Masitah, Irna M., (2012) Hubungan Kontrol Diri dan Iklim Sekolah dengan Perilaku Bullying, Analitika: 4 (2): 65-73

MC. Donal dan Friedrich J. (1979). Educational Psychology. San Fransisco: Wodsworth Publishing Company Inc.

Metia, C., Fenty Z., (2012), Hubungan Dukungan Sosial Orangtua dan Motivasi Belajar dengan Kemandirian Belajar, Analitika: 4 (1): 16-23

Milfayetty, S., (2009), Hubungan Kompetensi Kepribadian Guru Dan Reinforcement dengan Motivasi Belajar Siswa Di SMA Negeri 11 Medan, Analitika: 1 (1): 1-11

Moh, K. (2008). Metodologi Penelitian Kualitattif –Kuantitatif. Malang: UIN Malang press. (Hubungan Kontrol Diri Komunikasi Orang Tua Dan Anak).

Monks dkk. (2001). Psikologi Perkembangan. Yogyakarta: Universitas Gadjah Mada.

Mudjiman, H. (2008). Belajar Mandiri. Surakarta: LPP-UNS dan UPT

Mudjiman, H. (2008). Belajar Mandiri. Surakarta: UNS Press

Mufidah, L. (2008). Hubungan Antara Kontrol Diri Dengan Prilaku.

Nafessa . (2017). Hubungan kontrol diri dengan perilaku menyontek pada siswa YP Mts Al-Azhar Medan, Jurnal Diversitas UMA, 3(1): 65-73.

Nazir, M., (2003). Metode Penelitian, Salemba Empat, Jakarta, 63.

Nur, G.M., (2010). Teori – teori Psikologi. Yogyakarta: Ar – Ruzz Media.

Pandia, W.H, Abdul M., Azhar A., (2015) Hubungan Harga Diri Siswa dan Pola Asuh Demokratis Orangtua dengan Motivasi Belajar Siswa, Analitika: 7 (2): 80-87

Papalia D.E.Sally w. (2004). Human Developme (Psikologi Perkembangan) Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Pirdata, M. (1995). Peranan Kepala Sekolah Pada Pendidikan Dasar, Jakarta: Grasindo.

Prayitno. H. (2004). Dasar – dasar Bimbingan dan Konseling, Jakarta: PT. Rineka cipta. Cetakan ke -2

Prijodarminto, S., (1994). Disiplin Kiat Menuju Sukses. Jakarta: PT. Abadi.

Purwanto, N. (2000). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Purwanto. N. (2007), Psikologi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosda Karya.

Saefuddin Azwar. (1992). Reliabilitas dan Validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Santrock. J.W. (2009), Psikologi Pendidikan. Jakarta.

Sardiman, A.M. (2005). Interaksi Dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press.

Sardiman, A.M. (2011), Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, PT. Raja Grafindo: Jakarta

Serpianing, A.I., (2012). Hubungan Kontrol Diri Dengan Kecendrungan Perilaku Kenakalan Remaja. Jurnal Psikologi Pendidikan Dan Perkembangan. 1.02.1-6

Simorangkir, N.R., Asih M., Azhar A., (2014) Kontribusi Komunikasi Persuasif Guru Terhadap Kepercayaan Diri Dan Motivasi Belajar, Analitika: 6 (2): 60

Simorangkir, N.R., Asih M., Azhar A., (2014) Kontribusi Komunikasi Persuasif Guru Terhadap Kepercayaan Diri Dan Motivasi Belajar, Analitika: 6 (2): 60

Siregar, N.I., Sri E., (2012) Hubungan Konsep Diri dan Kecerdasan Emosi dengan Motivasi Belajar, Analitika: 4 (1): 38-42

Sri Wahyuni, N. (2018). Hubungan Antara Dukungan Orang Tua Tunggal (Ibu) Dengan Motivasi Belajar Pada Siswa di Pondok - Pesantren Mawaridussalam. JURNAL DIVERSITA, 4(1), 68-74. doi:https://doi.org/10.31289/diversita.v4i1.1604

Sugiyono. (2002). Statistika. Surakarta: Universitas Sebelas Maret Press.

Sugiyono. (2005). Statistika Untuk Penelitian Bandung: CV. Alfabeta.

Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Manajemen. Bandung: Alfabeta

Sukadji. (2002). Keefektifkan Belajar Siswa. Bandung: Remaja Rosyda Karya.

Sukmadinata, N.S., (2007). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Surya brata, S. (2006). Pengembangan Alat Ukur Psikologi. Yogyakarta: Andi.

Sutrisno Hadi. (2000). Analisis Regresi. Yogyakarta; Andi.

Tu’u, T. (2004). Peran Disiplin Pada Perilaku Dan Prestasi Siswa. Jakarta: Grasindo.

Tulus, W, (2004). Statistik Dalam Penelitian Psikologi dan Pendidikan, UMM. Press. Malang.

Uno, H.B., (2012). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Jakarta: Bumi Aksara

Utami, F. A., dan Sumaryono. (2008). Pembelian Impulsif Di Tinjau Dari Kontrol Diri Dan Jenis Kelamin Pada Remaja. Jurnal Psikologi Proyeksi, 3.1. Fakultas Psikologi UGM Yogyakarta.

Widodo, B. (2013). Perilaku Disiplin Siswa Ditinjau dari Aspek Pengendalian Diri ( Self Control) dan Keterbukaan Diri ( Self Disclosure ) Pada Siswa SMK Wonosari Caruban Kab. Mediun. Jurnal Widya Warta. Vol. 1(37) : 140-151.

Zulkarnaen dan Suhada. (2008). Transformasi Nilai – Nilai Pendidikan Islam. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.




DOI: https://doi.org/10.31289/tabularasa.v2i1.290

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Program Pascasarjana Magister Psikologi
Universitas Medan Area
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License