Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Promosi Desa Wisata di Provinsi Bali

Deasy Engelica Pangkey, Lingkan Easter Tulung, Leviane Jackelin Hera Lotulung

Abstract


The existence of tourist villages today is not well-known by many people if the government and local residents don’t do promotional activities. The presence of social media, especially Instagram as a communication and information tool, can make it easier to do online promotions so that tourists are interested in visiting tourist villages. This research aims to find out how the promotion of the tourism village of Carangsari (@desawisatacarangsari), Kesiman Kertalangu (@tebamajalangu), and Sudaji (@sudajitourism) use Instagram as their promotional medium. This research used a qualitative method and data analysis by Mile and Huberman. The results of this research show that the Carangsari has used Instagram as a promotional medium with more reference to content marketing, the Kesiman Kertalangu has used Instagram as a promotional medium according to the theory used, then the Sudaji is felt to have not made full use of Instagram as their promotional medium.


Keywords


Bali; Instagram; Promotion; Social Media; Tourist Villages.

Full Text:

PDF

References


Alatas, M. B. I. (2021). Sandiaga Uno: Kunjungan ke desa wisata meningkat 30 persen. Antaranews. https://www.antaranews.com/berita/2590249/sandiaga-uno-kunjungan-ke-desa-wisata%02meningkat-30-persen

Hidayah, N. (2018). Pengertian Wisata, Pariwisata, dan Kepariwisataan. https://pemasaranpariwisata.com

Huberman, A. ., & Mile, M. . (1984). Analisa Data Kualitatif (T. R. Rohidi (penerj.)). Universitas Indonesia.

Kotler, P. (2019). Manajemen Pemasaran. Prehallindo.

Kriyantono, R. (2010). Teknik Praktis Riset Komunikasi: Disertai Contoh Praktis Riset Media, Public Relations, Advertising, Komunikasi Organisasi, Komunikasi Pemasaran. Kencana.

Lubis, F.R.A., Suharyanto, A., Effendy, R., Meidasari, V.E., Shahnaz, L. (2020). Role of Facebook Advertising in Promoting Tourism in Asia. International Journal of Psychosocial Rehabilitation

Melni, A., Hasibuan, E.Y. & Suharyanto, A. (2019). Strategi Komunikasi Pemasaran @Lapo

Mandailing Coffee Pada Media Sosial Instagram di Kecamatan Panyabungan. Jurnal Ilmu Pemerintahan, Administrasi Publik, Ilmu Komunikasi (JIPIKOM), 1(1) 2019: 12-17

Nasrullah, R. (2015). Media Sosial; Perspektif Komunikasi, Budaya, dan Sosioteknologi. Simbiosa Rekatama Media.

Ni Luh, R. (2021). Pelaku Pariwisata: Desa Wisata Jadi Alternatif Bangkit dari Pandemi. Antaranews. https://www.antaranews.com/berita/2342218/pelaku-pariwisata-desa-wisata-jadi%02alternatif-bangkit-dari-pandemi

Nuryanti, W. (1993). Concept, Perspective and Challenges. Laporan Konferensi Internasional Mengenai Pariwisata Budaya. Jurnal Online; Universitas Gadjah Mada. https://ejournal.unesa.ac.id/kajian-tentang-kesiapan-desa%02margomulyo/2013

Rangkuti, F. (2009). Strategi Promosi yang Kreatif dan Analisis Kasus Integrated Marketing Communication. PT Gramedia Pustaka Utama.

Sinuhaji, V.V. Siregar, N.S.S. & Jamil, B. (2019). Aktivitas Komunikasi Pemasaran Dinas Pariwisata Dan Kebudayaan Kabupaten Karo Dalam Meningkatkan Kunjungan Wisatawan (Studi Deskriptif Kualitatif Wisata Bukit Gundaling Berastagi), Jurnal Ilmu Pemerintahan, Administrasi Publik, Ilmu Komunikasi (JIPIKOM), 1(2) 2019: 101-114,

Sukoco, A. (2017). Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Promosi Wisata Kebuh Buah Mangunan (Studi Deskriptif pada akun Instagram @kebunbuahmangunanbantul). Institutional Repository Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta. http://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/30260

Suryadi, M. I. (2016). Pelaksanaan Promosi Melalui media Sosial Pada Objek Wisata Dakwah Okura Kecamatan Rumbai Pesisir Kota Pekanbaru. Jurnal Online Mahasiswa, 3(2), 11–12.




DOI: https://doi.org/10.31289/jipikom.v5i1.1584

Refbacks



Copyright (c) 2023 Jurnal Ilmu Pemerintahan, Administrasi Publik, dan Ilmu Komunikasi (JIPIKOM)

Fakultas Ilmu Sosial dan Politik
Universitas Medan Area
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License