Analisis Efisiensi Pemasaran Ayam Ras Pedaging (Broiler) (Studi Kasus: Kecamatan Gunung Malela Kabupaten Simalungun)

Rindi Eka Prastiwi, Retna Astuti, Faoeza Hafiz Saragih

Abstract


The purpose of this research is to know the marketing channel of broiler and to know the level of marketing efficiency of broiler in Gunung Malela Regency, Simalungun. This research is conducted from May to June 2017. This research uses sampling method by way of method of disproportionate stratified random sampling. Thesample of this research was 29 sample which are independent farmers, plasma farmers, partner companies, wholesalers and small traders.Based on the result of the research, there are two pattern of marketing channel of broiler which broiler in the first channel started from independent farmers to big traders to small pedgang and on second channel started from plasma farmers to partner companies, big traders to small traders. The marketing margin of broiler chicken on channel I is bigger compared to marketing channel II which is Rp 6,075 / kg. Channel marketing channels on channel I more efficient that is 0.01% and 0.04%.

Keywords


Margin, Price, Efficiency

Full Text:

PDF

References


Amalia, A.J, D.H. Utami, & A.B. Nugroho. (2013). Analisis Pemasaran Usaha Ayam Broiler Skala Kecil Dan Besar Pada Pola Kemitraan PT Sinar Sarana Sentosa Malang. J. Agrisistem. 9(31): 36 – 38

Andrinof, D. (2006). Analisis Pola Kemitraan Peternakan Ayam Pedaging pada Peternak Plasma PT. Satwa Mirama Raya di Kabupaten Malang. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Malang.

Annisa, R., Marzuki. S. & Roessali, W. (2015). Analisis Pola Saluran Pemasaran dan Marjin serta Efisiensi Pemasaran Ayam Broiler pada Sistem Kemitraan di Kabupaten Grobogan. J. Animal Agriculture. 4(1):144-148.

Badan Pusat Statistik. (2016). Data Produksi Daging Unggas

Banjarnahor, I., Nurtjahja, K., Fauziah, I., (2015), Pemeriksaan Cemaran Salmonella sp. Pada Daging Ayam Potong yang Diperdagangkan di Pasar Sukaramai Kecamatan Medan Area Kota Medan, BioLink, Vol. 2 (1), Hal: 64-74

Br Bangun, R. (2016). ANALISIS KLASTER NON-HIERARKI DALAM PENGELOMPOKAN KABUPATEN/KOTA DI SUMATERA UTARA BERDASARKAN FAKTOR PRODUKSI PADI. JURNAL AGRICA, 9(1), 54 - 61. doi:https://doi.org/10.31289/agrica.v9i1.399

Departemen Pertanian. (2016). Sumatera Utara Dalam Angka 2016. Badan Pusat Statistik Provinsi Sumatera Utara. Medan.

Himawati, D. (2006). Analisa Resiko Finansial Usaha Peternakan Ayam Pedaging pada Peternakan Plasma Kemitraan KUD ‘Sari Bumi’ di Kecamatan Bululawang Kabupaten Malang. Skripsi. Fakultas Peternakan Universitas Brawijaya, Malang.

Julpanijar, J., Hasnudi, H., & Rahman, A. (2016). ANALISIS PENDAPATAN USAHA TERNAK DI KECAMATAN HINAI KABUPATEN LANGKAT. JURNAL AGRICA, 9(1), 9 - 19. doi:https://doi.org/10.31289/agrica.v9i1.395

Kotler, P. & Keller, K. L. (2009). Manajemen Pemasaran Edisi 13 Jilid 1. Jakarta: Erlangga.

Lina, S. dkk. (2009). Analisis Efisiensi Pemasaran Jeruk. J. Agritek. 17 (6)

Mukson, S.I, dkk. (2005). Analisis Efisiensi Pemasaran Telur Ayam Ras di Kabupaten Kendal Jawa Tengah. J.Agrisistem. 4 (1):5-7.

Prasetyo, S. (2008). Pengaruh Harga Komoditas Substitusi dan Komplementer TerhadapPermintaan Daging Ayam Ras di Kabupaten Bogor. Skripsi. Fakultas Pertanian. Institut Pertanian Bogor.

Purnama, N.M. (2004). Analisis Efisiensi Pemasaran Ikan Hias. Skripsi. Fakultas Pertanian. Institut Pertanian Bogor.

Rasyaf, M. (2007). Beternak Ayam Pedaging. Jakarta: Penebar Swadaya.

Soekartawi, (2003). Prinsip Dasar Ekonomi Pertanian. Teori dan Aplikasi. Jakarta: Rajawali Pers.

Yunus, M. dkk. (2007) Analisis usaha Peternakan Ayam broiler (Studi kasus Pada Usaha Peternakan Ayam Broiler di Kelurahan Borongloe, Kecamatan Bontomarannu, Kabupaten Gowa). J. Agrisistem. 3(1).




DOI: https://doi.org/10.31289/jiperta.v2i1.72

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Fakultas Pertanian
Universitas Medan Area
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License